Desková hra
🎯 Hra zprostředkuje minimálně 10 historických informací z období zámořských objevů (např. jména objevitelů, důvody cest, průběh výprav, důsledky).
📚 Fakta jsou historicky správná a srozumitelně podaná – hráči se při hře něco naučí bez nutnosti přednášky.
🌍 Je zřejmé, na jakou oblast a výpravu se hra zaměřuje (např. Jižní Amerika, Indie, plavba kolem světa…).
🎮 Hra má jasná, srozumitelná pravidla.
🧩 Hra obsahuje herní plán, herní prvky (figurky, karty, otázky, úkoly…) a postup, jak se dostat k cíli.
🤝 Hra umožňuje spolupráci nebo soutěžení alespoň 2–4 hráčům.
🧭 Hra má jasný cíl (např. objevit cestu, nasbírat poznatky, přežít výpravu, získat nejvíce bodů).
🧠 Hráči se během hry něco naučí – ideálně formou zábavy, příběhu nebo výzev.
🧪 Obsah poznatků je přirozeně propojený s hrou, neoddělený („hra“ není jen přesun figurek a „učení“ jen otázky navíc).
📋 Tvůrci dokáží vysvětlit, co se hráči díky hře naučí (např. „pochopí, proč byly výpravy nebezpečné“, „poznají jména objevitelů“).
Témata hry
Téma: První výprava Kolumba a „objevení“ Ameriky.
Zpracování:
Dobrodružná hra: Naviguj svou loď přes Atlantik navzdory bouřím a vzpurné posádce.
Časová osa: Hráči sestavují správné pořadí událostí výpravy.
Rozhodovací hra: V každém tahu rozhoduješ, co uděláš – hledáš nové trasy, přesvědčuješ krále, řešíš problémy posádky.
Téma: Hledání námořní cesty do Indie kolem Afriky.
Zpracování:
Mapa & obchod: Hráči hledají nejlepší trasu do Indie a zpět, sbírají suroviny.
Závodní hra: Kdo první dopluje a vrátí se s kořením, vyhrává.
Hra na přežití: Bojuješ s nemocemi, počasím a nepřátelskými přístavy.
Téma: Hernán Cortés a zánik říše Aztéků.
Zpracování:
Strategická hra: Jeden hráč je Azték, druhý Španěl – každý brání/snaží se dobýt města.
Etická hra: Hráči čelí dilematům (obchod nebo válka? spojenci nebo zrada?).
Kvízový formát: Získávání spojenců přes správné odpovědi na otázky o Aztécích.
Téma: Francisco Pizarro a pád říše Inků.
Zpracování:
Hra na role: Každý hráč hraje roli (Pizarro, Inka, tlumočník, misionář).
Tahová strategie: Systém kroků – průzkum, boj, diplomacie.
Bludiště: Hráči procházejí horským terénem až do Cuzca, potýkají se s nástrahami.
Téma: První obeplutí světa – cesta, kterou Magalhães nedokončil.
Zpracování:
Výprava přežití: Jen část posádky se vrací – zvládneš to?
Hra s událostmi: Losuješ karty událostí (vzpoura, nemoc, bouře…).
Mapa světa: Hráči doplňují poznatky na slepou mapu podle trasy.
Téma: Obchodní stanice, otroctví, první kolonie.
Zpracování:
Obchodní simulace: Hráči staví síť přístavů a obchodních cest.
Etická hra: Body za zisk vs. mínusové body za nemorální činy.
Rozhodovací hra: Hráči se musí rozhodovat – obchod nebo výpravy?
Téma: Kdo skutečně pochopil, že se nejedná o Indii?
Zpracování:
Detektivní hra: Hráči sbírají důkazy, že jde o nový kontinent.
Pexeso + mapa: Hledání a přiřazování poznatků k mapě.
Příběhová hra: Sleduješ cestu Vespucciho a rozhoduješ, co uděláš dál.
Téma: Boj o ostrovy s kořením mezi Španělskem a Portugalskem.
Zpracování:
Ekonomická hra: Cílem je získat a prodat koření v Evropě za co nejvíc.
Dobrodružná mapa: Cestu ztěžují piráti, bouře a diplomacie.
Obchodní strategie: Hráči soupeří o přístup k nejvýnosnějším přístavům.
Téma: Angličané a Francouzi hledají vlastní cesty – základy budoucího kolonialismu.
Zpracování:
Územní expanze: Hráči postupně objevují sever a staví osady.
Soupeření mocností: Anglie vs. Francie – kdo ovládne více území?
Poznávací hra: Kde najít ryby, kožešiny, suroviny? Nutná znalost regionu.
Téma: Kolumbovská výměna – rostliny, zvířata, nemoci, lidé.
Zpracování:
Karetní hra: Sbírej sady karet – co putovalo z Evropy do Ameriky a naopak.
Ekologická simulace: Co se stane, když zavedeš koně do Ameriky?
Domino poznatků: Důsledky objevů řetězíš do logických celků.